طراحی نرم‌افزار اختصاصی، چه مزایایی دارد؟

طراحی نرم‌افزار اختصاصی، چه مزایایی دارد؟
۲۱ فروردین ۱۴۰۱
اولین امتیاز را ثبت کنید

در مقاله آشنایی با مفهوم طراحی نرم افزار و ویژگی های یک طراحی نرم افزار خوب، درباره مفاهیم اولیه طراحی نرم افزار سخن گفتیم. اگر شما هم به دنبال داشتن نرم‌افزار برای کسب و کار خود هستید احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که آیا باید از صفر شروع کرده و نرم‌افزاری مناسب خودم طراحی کنم؟ یا اینکه می توانم با یک سفارش ساده، از نرم افزار آماده، استفاده کنم؟ اگر دوست دارید پاسخ این پرسش را به طور واضح و ساده پیدا کنید بهتر است که این مطلب کوتاه و ساده را درباره نرم‌افزارهای اختصاصی بخوانید.

نرم‌افزارهای اختصاصی چه تفاوتی با نرم‌افزارهای آماده دارند؟

نرم‌افزارهای آماده در واقع وب سایت های آماده ای هستند که شما می توانید کسب و کارهای خود را روی آن پیش ببرید. در مقابل، نرم‌افزارهای اختصاصی از صفر شروع می شوند و بر اساس خواست و سلیقه ی کاری شما شکل می گیرند.

بیشتر بدانید: چه نرم افزاری برای کسب و کار من، مناسب است؟

شاید با دیدن تعرفه ها و زمان انجام پروژه توسط مهندسان نرم‌افزار، این مطلب به ذهنتان خطور کند که نرم افزار آماده، سریع تر و کم هزینه تر است اما یادتان باشد که همیشه سریع و کم هزینه بودن، دلیل خوبی برای انتخاب یک نرم‌افزار نیست. یک مثال ساده از خرید کردن در دنیای واقعی می تواند به راحتی تفاوت این دو روش را توضیح دهد. تصور کنید که می خواهید یک کیک از فروشگاه خریداری کنید. یک راه سریع و کم هزینه، این است که یک کیک را به صورت تصادفی انتخاب کنید و سریع خریدتان را تمام کنید. شاید این روش، کم هزینه تر و سریع تر باشد اما روش خوبی برای مراسمی مانند مهمانی نیست. در یک مهمانی مثل جشن تولد شما به فروشگاه می روید، کیک مخصوص آن مهمانی را سفارش می-دهید و حتی درباره شکل، وزن و حتی نوع مواد کیک، خواسته هایی دارید که در قالب سفارش، آن را مطرح می کنید. نرم‌افزار اختصاصی نیز مانند کیک سفارشی، اگرچه شاید کمی وقت گیرتر و پرهزینه تر باشد اما در نهایت، شما نرم‌افزار دلخواه برای کسب و کارتان را خواهید داشت.

مزایای نرم‌افزار اختصاصی چیست؟

نرم‌افزار اختصاصی مزایای زیادی دارد و می تواند یک پشتیبان خوب برای آینده کاری شما باشد. از مهم ترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت

امنیت، یکی از مهم ترین مزایای نرم‌افزار اختصاصی است. روزانه 30 هزار وبسایت در دنیا هک می شوند که اکثر آنها وردپرس هستند. به عبارت دیگر شما اگر از یک نرم‌افزار آماده استفاده کنید، کدهای ساختاری آن، عمومی هستند و به راحتی هک می شوند اما اگر نرم‌افزار اختصاصی خود را طراحی کنید امکان هک بسیار پایین می آید چون کدها فقط در دستان شما و طراحان است.

سرعت و نمایش در سرچ اینترنتی

سرعت و نمایش در سرچ اینترنتی نیز از مزایای دیگر نرم‌افزارهای اختصاصی هستند. اگر دوست دارید که برند کاری شما مخصوص باشد و با یک سرچ مرتبط، بلافاصله در صفحه اول گوگل ظاهر شود شما باید یک نرم‌افزار مخصوص خود را طراحی کنید.

امکان گسترش نرم‌افزار در آینده

امکان گسترش نرم‌افزار در آینده، یکی از مسائلی است که هر کارفرمایی در برنامه ریزی آینده ی خود به آن فکر می کند. توسعه نرم‌افزارهای اختصاصی بسیار راحت تر است و کافی است که یک بار دیگر با طراحان اولیه نرم‌افزار قرارداد ببندید. اما در نرم‌افزارهای عمومی، افزودن ترکیب جدید، بسیار هزینه بردار است و گاهی از طراحی اولیه نیز هزینه بیشتری دارد.

ابزاری برای ارتباط کارکنان در فضای کاری

اگر قرار است در محیط کاری خود یک پرتال مرکزی داشته باشید که ارتباط کارمندان و بخش های مختلف شرکت شما به یکدیگر دسترسی راحتی داشته باشند، طراحی یک نرم‌افزاری اختصاصی لازم است و نمی توان این کار را با نرم‌افزارهای عمومی انجام داد.

خدمت رسانی روان و بدون باگ به مشتریان

اگر برایتان مهم است که سیستم شما به صورت روان و بدون باگ به مشتریان و کاربران خدمات رسانی کند بهتر است که نرم‌افزار اختصاصی داشته باشید چرا که در نرم‌افزار اختصاصی، شما در مرحله آزمایش، باگ های موجود را بررسی می کنید و به طراح خود وقت برای اصلاح می دهید اما در نرم‌افزارهای عمومی، با بالا رفتن استفاده از نرم‌افزار (مثلا زمانی که تعداد کاربران از حدی فراتر رود) کیفیت ارائه خدمات پایین می آید و باگ های نرم‌افزاری ایجاد می شود.

دادن حس بهتر به کارمندان و مشتریان

داشتن نرم‌افزار اختصاصی، نشان دهنده این است که شما به قدری در کار خود جدی هستید و به آینده آن ایمان دارید که نرم‌افزار مخصوص کار خود را طراحی کرده اید. با داشتن نرم‌افزار اختصاصی، کارمندان شما احساس بهتری نسبت به کار خواهند داشت و مشتریان نیز به عنوان یک کارفرمای جدی به شما نگاه می کنند.

داشتن کنترل روی تمام بخش های نرم‌افزار

داشتن کنترل روی تمام بخش های نرم‌افزار نیز یکی دیگر از این مزیت ها است. اگر برای شما مهم است که روی صد درصد بخش ها تسلط داشته باشید باید نرم‌افزار مخصوص خودتان را داشته باشید.

تناسب با خواست مشتری و نیازهای او

یکی از مهم ترین مسائل درباره نرم‌افزارهای کسب و کار، این است که نرم‌افزار متناسب با خواست مشتری و نیازهای او باشد. به عبارت دیگر نرم‌افزار مانند لباسی باشد که اندازه ی کار شما باشد نه بزرگ تر و نه کوچک تر. اگر می خواهید نرم‌افزار مانند یک لباس، طرح و رنگ و اندازه اش متناسب با کار شما باشد لازم است نرم‌افزار را به صورت اختصاصی و متناسب با کار خود طراحی کنید.

سخن پایانی

اگر شما کارفرمایی هستید که می خواهید یک کسب و کار طولانی مدت را راه اندازی کنید یا شرکتی دارید که می خواهید در طولانی مدت آن را گسترش بدهید، لازم است که نرم‌افزار اختصاصی متناسب با کار خود را به طراحان نرم‌افزار سفارش دهید. در طراحی نرم‌افزار اختصاصی، به نوع کار شما و طرح ها و ترکیب های مختلف نرم‌افزار شما به طور دقیق، توجه می شود و در نهایت شما یک نرم‌افزار مخصوص خود را تحویل خواهید گرفت که هم امنیت بالاتری دارد و هم در برندینگ و کلاس کاری شما تاثیر مثبتی دارد. علاوه بر این ها شما می توانید هر زمانی که خواستید به ارتقای نرم‌افزار خود فکر کنید.

به مقاله چند امتیاز می دهید؟
12345
Loading...
دانلود کاتالوگ
دانلود کاتالوگ